Wat zijn aminozuren en BCAA’s?

Wat zijn aminozuren en BCAA’s?

Vaak worden de termen aminozuren en BCAA’s door elkaar gebruikt. Met name sporters hebben het vaak over BCAA’s in plaats van aminozuren. Wat is het verschil en wat zijn de overeenkomsten? We leggen het uit.

Essentiële aminozuren

De bouwstoffen van eiwitten zijn aminozuren. Van de 80 soorten aminozuren komen er 20 voor in de menselijke eiwitten van het lichaam. Die spelen ook een belangrijke rol bij de aanmaak van antistoffen, enzymen, signaalstoffen en hormonen. Ook zijn ze van positieve invloed op het humeur, energie en het herstel van het lichaam. Er zijn 8 essentiële aminozuren. Die kunnen niet door het lichaam zelf worden aangemaakt. Deze aminozuren halen we uit voedingssupplementen of uit de eiwitten in ons voedsel. Met name via dierlijke producten, zoals vis, vlees en gevogelte. Ze komen ook in kleinere hoeveelheden voor in zuivel, eieren, noten, bonen en zaden.

BCAA

Drie van de acht essentiële aminozuren vormen de zogenaamde BCAA. Dit staat voor Branched Chain Amino Acids, oftewel vertakte keten aminozuren. Dit zijn Leucine, Isoleucine en Valine. De BCAA zijn met name belangrijk voor sporters. Ze bevorderen de opbouw van spiermassa en het spierherstel na training. De volgende aminozuren behoren tot de BCAA:

Isoleucine

Isoleucine helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel, het goede functioneren van het immuunsysteem, het spierherstel, de verwerking van afvalstoffen in het lichaam en de wondgenezing. Het eiwit Hemoglobine wordt gevormd met behulp van Isoleucine. Hemoglobine zorgt voor het zuurstoftransport in ons lichaam.

Leucine

Dit aminozuur speelt een belangrijke rol bij de spiergroei en het spierherstel. Het zorgt voor een goede werking van het immuunsysteem. Ook draagt het bij aan de groeihormonen in ons lichaam, die zorgen voor een gezonde huid, gezonde gewrichten, spierkracht en een afname van het lichaamsvet.

Valine

Valine is belangrijk bij de opbouw en het herstel van spierweefsel. Het helpt bij het verwijderen van gifstoffen uit het lichaam en het ondersteunt tevens het immuunsysteem. Daarnaast bevordert Valine een goede nachtrust. Zuivel, vlees, groenten en bonen bevatten veel Valine.

Overige essentiële aminozuren

Naast de BCAA zijn er nog 5 andere essentiële aminozuren die we ook via onze voeding binnenkrijgen en een belangrijke rol spelen in ons lichaam.

Lysine

Lysine zorgt voor sterke botten, een sterk bindweefsel, een gezonde eetlust en een effectieve ijzer- en zinkopname. Een tekort aan Lysine ontstaat door stress of een vegetarisch dieet. Dit uit zich door duizeligheid, bloedarmoede, zwakke spieren, vermoeidheid en angsten.

Tryptofaan

Het lichaam heeft slechts een kleine hoeveelheid van dit aminozuur nodig. Het gelukshormoon serotonine en het slaaphormoon melatonine worden deels aangemaakt met behulp van Tryptofaan. Het zorgt daarmee voor een goed humeur, een gezonde nachtrust en het heeft een positief effect op de spijsvertering en het zenuwstelsel. Dit aminozuur komt met name voor in tonijn, kalkoen en sojabonen.

Threonine

Threonine speelt een belangrijke rol bij de werking van eiwitcellen, collageen en elastine. Het aminozuur is belangrijk ter bescherming van de organen, spier- en botsterkte, een sterk immuunsysteem, spijsvertering en wondgenezing. Een hoog Threonine gehalte komt met name voor in linzen, sesamzaad, kwark, vis, vlees, gevogelte en zwarte bonen.

Fenylalanine

Dit aminozuur zorgt onder andere voor het aanmaken van adrenaline en dopamine, wat resulteert in een opgewekte stemming, een goed geheugen, alertheid en een hoger libido. Mogelijk helpt Fenylalanine ook bij de opname van zonlicht in de vorm van vitamine D. Voedingsmiddelen als kaas, amandelen, sojabonen, sesamzaad en pinda’s zijn een bron van Fenylalanine.

Methionine

Methionine is een zwavelhoudend aminozuur dat helpt bij een goede staat van nagels, haar en huid. Daarnaast leidt dit aminozuur tot de aanmaak van nieuwe eiwitten, stimuleert het de vorming van kraakbeen, remt het ontstekingen en verlicht het pijn. Methionine komt meer voor in dierlijke eiwitten (kaas, vis, vlees, eieren) dan in plantaardige eiwitten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top