Vitamine D

Een tekort aan vitamine D?

Vitamine D. Het wordt ook wel de zonnevitamine genoemd. Nu het najaar weer is begonnen en het kouder wordt, vragen veel mensen zich af of ze te maken krijgen met een slechtere weerstand door een tekort aan vitamine D. Een logische vraag, gezien de verkoudheid en griep die elk jaar weer opsteekt. Ook betekenen de kortere dagen dat veel mensen last krijgen van depressieve gevoelens. Heeft dit ook te maken met een tekort aan deze essentiële voedingsstoffen? We leggen het voor je uit.

Wat is Vitamine D?

Vitamine D is een vet oplosbare vitamine en zit met name in zuivelproducten, vis, vlees, noten en oliën. Vitamine D is belangrijk voor het aanmaken van bloed en insuline, het goed functioneren van het immuunsysteem, het versterken van de botten en een goede werking van spieren. Ook speelt het een belangrijke rol bij de opname van calcium en fosfaat.

Het bijzondere aan deze vitamine is dat het lichaam dit zelf aanmaakt met behulp van zonlicht die op de huid schijnt (ook als het bewolkt is). Ongeveer 90%van de hoeveelheid vitamine D in je lichaam komt via zonlicht binnen, de rest via de voeding. Mensen nemen minder vitamine D op via de zon als ze een getinte, donkere of oudere huid hebben. In de zomer krijg je voldoende vitamine D binnen maar wanneer de dagen steeds korter worden, dan kan het zijn dat er een tekort ontstaat. Dat kan worden aangevuld met behulp van zonlicht, voeding of supplementen.

Heb ik een tekort aan Vitamine D?

Het is een misvatting dat een tekort aan vitamine D leidt tot verkoudheid, griep, vermoeidheid, duizeligheid of depressieve gevoelens. Klachten hebben vooral betrekking op de botten. Bij jonge kinderen kan het resulteren in Rachitis, ook wel de Engelse ziekte genoemd. Dat is onder meer te zien aan een slechte gebitsontwikkeling, slappe spieren, groeiproblemen en verkromming van de benen (X of O-benen). Bij volwassenen resulteert een vitamine D tekort in bot- en spierpijn met name bij de heupen en de bovenbenen. Ook neemt de kans op botletsels sterk toe en ontstaan problemen bij het bewegen van het lichaam. Dit wordt ook wel osteomalacie (botverweking) genoemd. Daarnaast kan botontkalking (osteoporose) optreden. Er wordt dan meer bot afgebroken dan aangemaakt door het lichaam.

Meer vitamine D opnemen

Hoe voorkom je een tekort aan vitamine D? Eet voldoende vlees, (vette) vis en zuivelproducten (melk, eieren, boter) of kies voor een vitamine D voedingssupplement. Dit is vooral aan te raden als je vegetariër of veganist bent.En ook voor ouderen en mensen met een getinte/donkere huid is dit aan te raden, omdat hun lichaam van nature minder goed vitamine D opneemt. Ondanks dat we door de coronamaatregelen beperkte bewegingsvrijheid hebben is het wel van belang om tijdens de herfst- en winterdagen voldoende buiten te zijn. Kies op mooie dagen in het weekend voor een wandeling of andere activiteit in de buitenlucht. Zorg dat het gezicht en de handen onbedekt zijn, zodat je huid direct het zonlicht opvangt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top